klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Möten Med Minnen IV - riskfylld renlighet

Publicerad 2014-07-29 10:22:00 i Allmänt,

 I min barndoms by var det ingen som hade badrum i slutet på 1950-talet.
 Man hade vanligtvis en annan syn på hygien bland bönderna.
 Eftersom badkar, dusch och varmvatten ännu inte kombinerats blötte man inte ner hela kroppen var och varannan dag. Undantaget varma sommardagar efter slitet med hö.
 
 De som inte ville lukta stall och gödsel var noga med att skilja ladugårdskläderna från finkläder. Man hade två tamburer: köksfarstun var till för stallkläderna och där hängde fars arbetsoverall och vadmalsväst, och övriga familjens dito plagg.
 Vi barn hade tre uppsättningar kläder: stallkläder, skolkläder och finkläder. Jag tror det räddade oss från att mobbas för att sprida gödseldoft i skolan.
 Det var inte lika strikt med det i alla familjer, och minns vilka klasskamrater som hade en vidhängande lagårdsdoft.
 
  Tvättade sig gjorde man i mitt föräldrahem, vid köksvasken. Det blev ansiktet, händerna, armarna och möjligtvis skuldrorna samt fötterna. Det utvecklades en beundransvärd skicklighet i att svänga upp en fot i taget i köksvasken.
 Emellanåt kom zinkbaljan in och placerades mitt på köksgolvet. Vattnet värmdes i vedspisen eller i grytor på den. Vi barn fick börja badet, och sen blev det de vuxnas tur.
 Nu lever zinkbaljan sitt liv som tomatodlarkärl.
 
 
 
 Hur det gick till i andra familjer är jag inte helt insatt i. En grannfamilj hade ett badkar i källaren ganska tidigt.
 
 Bonden Edvin hörde till dem som kanske inte alls brydde sig om att använda vatten till mer än händerna. Huruvida han tog det stora julbadet en gång om året eller ej, må vara osagt.
 Han omgavs i vart fall av en alldeles egen odör, och efter den kände hans tjur honom.
 Något av de allra sista åren av 1950-talet hamnade Edvin på sjukhus, och där blev han ordentligt tvättad, vilket blev vådligt. När han kom hem kände förstås inte tjuren igen honom utan gjorde utfall.
 Han klarade sig som väl var utan skador. Men gissningsvis befästes han i sin uppfattning att för mycket renlighet är förenat med livsfara.
 

Vem vill verka vara vriden?

Publicerad 2014-07-13 17:53:30 i Politisk styrning,

 Målvedvetna individer finner altlid kanaler för att driva sin linje. Så har det alltid varit genom historien.
 
 En kinesisk man berättar av egen erfarenhet hur den politiska makteliten i Kina tog greppet över kyrkan under andra halvan av 1900-talet.
 Han säger om den officiella kyrkan i Kina att den "infördes som ett sätt att registrera, kontrollera och slutligen tillintetgöra den kinesiska kristendomen."
 Vidare berättas hur kyrkobesökarna matades med politik istället för med bibelns undervisning, hur bra det lät med jämlikhet för alla, lika fördelning av rikedomar och gemensamt ansvar för de fattiga.
 Efterhand blev det dock tydligt hur kommunismens och statens lagar sattes över tros- och samvetsfrihet. Men allt verkade så bra från början.
 Ledarna i den officiella kyrkan hade inte i det tidiga stadiet för avsikt att ödelägga kristen tro i landet. Vissa vaknade när ledare och präster skickades till arbetsläger för att de inte följde det politiska programmet snabbare. Men då var det redan för sent.
 
 Och ja, vem vill bli uthängd som illojal, som lite udda, som emot det som "alla andra" ställer sig bakom. Vem vill verka vara vriden i ett samhälle som endast klarar en ståndpunkt åt gången i varje fråga?
 Vem märker under sådana omständigheter när det målmedvetna programmet tagit över ens egna tankar och ersatt värdegrunden med något annat, något främmande?
 
 Är trosfriheten och samvetsfriheten något mer än en teoretisk formulering i samhälle och kyrka i Sverige i dag?
Så som den var i Kina då.
 
 
 

Möten Med Minnen III - åskväder

Publicerad 2014-07-03 23:05:00 i Minnen,

 Så länge jag bodde hemma hos mina föräldrar i byn var åska för mig förenat med rädsla.
 När åskan var nära samlades familjen i köket. Speciellt obehagligt var det om åskvädret kom på natten och var ihållande. Jag minns att vi satt på stolar eller pallar nära muren. Riktigt varför vet jag inte, men kanske var det för att där inte fanns några eluttag och för att det hände att lågor slog ut ur väggkontakter.
 Strömmen gick i princip alltid och man trevade sig ner för vindstrappan till skenet av stearinljus eller ett svagt ficklampssken.
 I den tidens bondkök hade man kvar sin vedspis långt efter att elspisen gjort sitt inträde. Så matlagning klarade man ändå, och mjölka korna kunde man göra för hand då strömmen var borta. Värre var det med mjölkkylningen. Hos oss sattes den stora mjölkkannan på 30-40 L i en balja/tunna med vatten. Kylningen skedde genom att vattenslangen placerades i baljan och så fick vattnet rinna i en svag stråle. Brunn fanns  på gården, men elström behövdes för att pumpa upp vattnet till hydroforen och ut i vattenledningen till kranen. Jag kan minnas någon gång när far sänkte ner den stora mjölkkannan i brunnen för att lyckas hålla mjölken kyld till morgonen när möjlkbilen kom.
 Alldeles i slutet av 1950-talet upplevde vi en åsknatt som aldrig tycktes ta slut. Den natten blev en familj i grannbyn hemlös då blixten antände boningshuset. Lågorna syntes över skogen och grannen och min far ville köra dit för att hjälpa till i släckningsarbetet, men hustrun sa ifrån med eftertryck att männen inte fick lämna sina kvinnor ensamma med små barn - och så blev det.
 

Möten Med Minnen II - traktorer

Publicerad 2014-07-03 21:43:00 i Minnen,

  Till det goda hörde att det fanns uppgifter för alla. Redan som barn räknades man med i dagens olika göromål. Det bidrog till att man kände sig viktig och betydelsefull.
 Jag minns inte riktigt hur liten jag var när jag började köra traktor. Det jag minns är däremot att jag inte kunde sitta på sätet och nå ner till pedalerna de första gångerna.
 Min far hade Volvo och grannen hade en EPA-traktor - det var en grå liten behändig traktor, alltså inte vad man i dag menar med EPA-traktor. Och detta var långt före extraväxlarnas tid. En traktor hade en maxhastighet på 30 km i timmen. Det fanns ingen lagstadgad minimiålder för att få köra traktor på ägor eller byvägar.
 
 Jag gillade att köra traktor. För det mesta fungerade den. Om inte lyckades min far alltid fixa den. Han var en självlärd tusenkonstnär, som så många på den tiden. Motorer var inte så elektrifierade på 1960-talet. De var överskådliga och begripliga. Min några år äldre kusin, brukar säga att den mest använda reservdelen på vår gård var ståltråd.
 Det hängde ståltrådar lite varstans: på bjälkar i stall och uthus, på strategiska ställen på traktor och vagn och andra redskap - alltid enkelt att sträcka ut handen och greppa när något behövde förstärkas eller lagas. Och det behövdes ofta - väldigt ofta.
 
 
 
 
  Min barndoms by beboddes även av ett antal original: gubbar som bodde i sina stugor ute i skogen eller lite avsides på andra ställen. Till och med för dem fanns det uppgifter. När skördearbetet krävde många armar och händer eller när tröskan sattes upp, hämtades också enstöringarna och ingick som en naturlig del i arbetsgemenskapen.
 Långt senare placerade man sådana på institutioner. De flesta av dem jag minns slapp uppleva den tiden.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se