klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Fusk, fackförbundskultur och förtvivlan

Publicerad 2016-05-15 21:55:00 i Livsmoral,

 Moralkompass efterlyses, får jag lust att ropa gång efter annan. Allt för många saknar i dag en inbyggd broms som förhindrar fartblindhet. Den sortens fartblindhet som är en överhängande risk i samband med maktpositioner och tillgång till obegränsat med pengar.
 
 De senaste veckorna har mediarubriker talat om fusk i samband med högskoleprovet. Det visar sig att den som betalar kan få svaren direkt in i örat under pågående prov.
 
 Vi har även kunnat läsa åtskilliga artiklar om vad fackförbundet Kommunals kassa använts till: nakenkabaré och champagnefester med porrstjärna, styrelsemedlemmar som sluppit betala för sig på förbundets hotell eller för vidlyftiga representationsnotor i form av sprit, vin och shower.
 
Jag gråter när jag läser om att holländska läkare gett en dödlig injektion till en kvinna i 20-årsåldern. Sexuella övergrepp under uppväxten ledde till en förtvivlan som gjorde att hon önskade dödshjälp, vilket hon fick.
 
 Hur långt från Guds goda ordningar har inte den upplysta människan kommit!
 Konsekvenserna av människans önskan att avskaffa Gud för att bli sin egen gud vittnar om  vilsenhet, egoism och avgrundsdjup förtvivlan.
 När jagets behov och drifter sätts i centrum tycks det inte finnas någon gräns för vad man kan utsätta medmänniskan för.
 Var finner man tröst och styrka, fölåtelse och upprättelse, levnadsmod och glädje när man är sin egen gud?
 
 "Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så ska jag ge er vila" säger Jesus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se