klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Saftiga morots- och broccolibiffar

Publicerad 2015-10-16 21:47:11 i Allmänt,

Ändrade ett recept jag hittade på webben, och lagade de här saftiga vegetariska biffarna. Jättegoda!

 
18 biffar räcker till 4-5 personer
 
3 potatisar, skalade
4 stora morötter, skalade och skivade
8 dl broccolibuketter, det går bra med fryst
2 lökar, hackade
2 vitlöksklyftor, hackade
2-3 dl riven ost
1ägg
olivolja
salt
svartpeppar
 
 
Värm ugnen till 200 grader C. Lägg morötter, broccolibuketter, lök och vitlök på en plåt. Ringla över olivolja, salt och svartpeppar. Rosta i ca 30 minuter, tills grönsakerna mjuknat. 
 
Skala potatisen och koka tills den är mjuk. Mosa potatisen.
 
Lägg de rostade grönsakerna i en matberedare och blanda tills finhackat. Tillsätt potatismos, ost och ägg och rör om. Smaka av blandningen och tillsätt salt och peppar om det behövs.
 
Förbered en bakplåt genom att täcka den med bakplåtspapper och spraya den lätt med lite matolja
 
Forma blandningen till biffar och placera dem på bakplåten. Grädda i 220 graders ugn i 10-15 minuter. Vänd biffarna en gång under gräddningen.
Det går också bra att steka i stekjärn.
 
Till detta gjorde jag en shiro-röra. Shiro är kryddat kikärtspulver. Dottern brukar ha med shiroblandning från Etiopien. 
 
Så här gjorde jag:
1 1/2 dl hackad lök bryns i lite olja, häll på
1 1/2 tsk salt
1 1/2 tsk vitlökspulver
1 msk berbere ( Etiopisk pepparblandning), häll på 
3 dl grönsaksbuljong + 1 extra dl vatten och koka upp, rör sen ner
1 1/2 dl shiro och därefter några matskedar olja.
 
Lycka till! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se