klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Frukostbröd

Publicerad 2015-01-25 18:33:00 i Mat och recept,

 
 
 Prövade ett recept som jag rivit ut ur en coop-tidning under året. Som vanligt har jag ändrat en del på innehållet.
Så här gjorde jag:
25 gram jäst rörs ut i 
1 L kallt vatten, blanda sen i 
4 tsk salt
2 msk olivolja
2 dl solrosfrön
1 dl pumpafrön
2 dl sesam frön
2 dl hela linfrön
3 dl torkade hackade aprikoser
2 dl grovt hackade hasselnötter
1 1/2 dl torkade nyponskalsbitar
4 dl grovrivna morötter
4 dl havregryn
2 dl soyamjöl
12 dl fullkornsdinkel
 
arbeta degen i maskin ca 10 minuter
den ska vara kladdig
jäs 1 1/2 tim, minst, under bakduk
 
knåda in mer dinkel eller vetemjöl till utbakningen och kavla ut till ett par långa remsor, ca 1 1/2 cm tjocka,
skär i ca 40 bitar och lägg dem på bakplåtspapper på plåtar
pensla med uppvispat ägg och strö över sesamfrön
jäs minst 30 minuter
grädda i 200- 225 grader, mitt i ugnen ca 12 minuter

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se