klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Jul

Publicerad 2015-12-24 16:07:00 i Jul,

Reflekterar över vad julhandeln är ett symptom på.
Som vanligt når den gigantiska summor.
Till synes är allting som det brukar vara i vårt svenska samhälle.
 
Och ändå är det inte det.
Omvärlden har mycket påtagligt promenerat in i vår vardag i form av nyanlända som flyr undan diktaturer, krig och skräck.
 
Många svenskar har frikostigt delat med sig av sin tid, sin värme och sina resurser. 
Andra stänger sina hjärtan för de behövande.
Och julhandeln är som ett fenomen som lever sitt eget liv.
Eller är den ett sätt att fly.
Ett sätt att kunna låtsas att allting är som vanligt och att man inte behöver ompröva sina värderingar,
inte behöver stanna upp och tänka efter vad som verkligen är viktigt och betyder något, och om det finns något med mer bestående värde än det som kan köpas för pengar.
 
Grunden till att vi firar jul är mer överraskande än flertalet fattar, och mer betydelsefull än någon av oss vanligtvis tänker på: 
Gud lämnade inte oss människor i vår trasighet och utsatthet. Han iscensatte en räddningsplan långt mer avancerad än mänsklig tanke kunnat fundera ut. Han älskar oss så mycket att han gav ut sin egen älskade son - Jesus Guds son blev Marias son.
Och det Jesus gjorde gör det möjligt att få en relation med kungars Kung.
 
 Öppenhet och nyfikenhet på barnet i krubban kan ge livsförvandlande insikter för varenda en av oss - det är julens glada budskap :-)
 
 Kvinnor i Bangladesh virkar sådana här underbara små änglar för att få ihop till livets nödtorft
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se