klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Pajskal med tuggmotstånd

Publicerad 2014-11-28 23:24:00 i Mat och recept,

 
Jag har experimenterat en del med pajskal till matpajer för att komma ifrån "tråkiga" vetemjölsbottnar.
Blev mycket nöjd med detta där jag bytt ut en fjärdedel av vetemjölet mot bovete samt lite dinkelflingor. 
Det blev tuggigt och knaprigt.
Kör i matberedare:
3 dl vetemjöl
150 gram riktigt smör
1/2 dl kallt vatten
Häll i:
0,75 dl sköljda hela korn av bovete
0,25 dl dinkelflingor
och kör bara en kort stund så det blandas.
tryck ut i en medelstor pajform och nagga bottnen.
Om det går att "lägga upp" degen på kanten behövs inte folieremsor för att hålla uppe kanterna, men annars behövs det.
Förgrädda ca 10 minuter i 225 grader.
 
Pajen t v  på bilden har en fyllning av: 
5 medelstora väl mogna tomater som skärs i ganska tjocka skivor och läggs i botten
150 gram fetaost som smulas över
1 burk, ca 200 gram svarta oliver utan vatten
basilika och oregano ganska rikligt
vispa ihop
4 ägg och
4 dl mjölk
ev lite pressad vitlök
samt grovt stött svartpeppar och slå äggstanningen över
grädda i 200 grader ca 35 minuter.
Lycka till!
 
Pajen t h har en fyllning av:
Broccoli, ett medelstort stånd som klipps loss från den grova stjälken och kokas lätt
8 medelstora färska champinjoner som bryns i smör tills de får färg
8 cocktailtomater som delas på mitten
10 små tärningar fetaost som smulas en aning
lite vanlig ost, riven
Vispa samman
3 ägg
2,5 dl grädde
salt
svartpeppar, grovmalen
Slå äggstanningen över fyllningen och grädda i 
200 grader ca 35 minuter tills äggblandningen har "stannat".
 
Jag brukar sätta en plåt i falsen ovanför mot slutet om den fått tillräckligt med färg.
Lycka till!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se