klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Frasigt Fröknäckebröd

Publicerad 2014-11-19 20:29:00 i Mat och recept,

 
Inspirerad av ett par olika recept från webben på fröiga glutenfria knäckebröd, har jag gjort ett eget.
Är mycket nöjd med resultatet:

2 1/2 dl majsena majsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl pumpafrö
1/2 dl linfrö
1/2 dl bovete, (som sköljs av i hett vatten för att få bort allergiframkallande ämne)
1/2 dl dinkelflingor
1/2 dl majs- eller solrosolja
2 dl varmt vatten + en matsked honung ( som löses upp i vattnet)
Lite flingsalt strös över på plåten
 
Smeten är väldigt lös och behöver stå och svälla en stund.
Vill man ha jämna rutor, ska man skåra innan plåten sätts in i ugnen
Det går lika bra att hoppa över det momentet och bryta i oregelbundna bitar efter bakningen
 
150 graders värme, långt ner i ugnen
 
Låt stå inne tills det blir gyllenbrunt, vilket kan ta upp emot 1 1/2 timme. De blir oerhört knapriga och goda.
Jag brukar sätta en annan plåt i falsen över, efter ungefär halva tiden för att slippa oroa mig för att det blit bränt.
 
Så här färgskiftande är smeten
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se