klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Möten Med Minnen I - låsta och olåsta dörrar

Publicerad 2014-06-29 18:26:00 i Minnen,

 I samband med en begravning i veckan rullade minnesbilderna fram likt pärlorna på ett pärlband. Några stora och skimrande, andra tydliga men utan lyster, och så en och annan i mörka toner.
 
 I min barndoms by fanns det en trygghet och tillit som jag tror är förlorad för alltid i vårt svenska samhälle. Det var ett småbondesamhälle i nordvästra Skånes skogstrakter, nära gränsen till både Halland och Småland.
 
    När de vuxna var ute på arbete på åkrar och i skogen låste de
 ytterdörren och lät nyckeln sitta i på utsidan. Det var en tydlig
 och praktisk åtgärd som talade om för oss barn att föräldrarna
 fanns någonstans på ägorna. Den informationen var viktig när
 vi kom hem från skolan. Det innebar att vi visste när vi förväntades ge hö till korna eller om de  skulle hinna hem och göra det.
 Körde de iväg på ärenden med bilen låstes ytterdörren och nyckeln placerades på ett gömställe som var väl känt av grannarna. Vi bybor gick fritt in i varandras hus och lånade det vi behövde.
 
 Det var fyra hus i en klunga, och ytterligare två gårdar där boningshusen låg endast några hundra meter längre bort.
 Det fanns en ärlighet och respekt som hör till de verkligt ljusa och skimrande minnena.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se