klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Chokladtryffel

Publicerad 2014-12-07 22:29:00 i Mat och recept,

Jag hittade ett oerhört enkelt recept på chokladtryffel för några år sen, och brukar göra den till jul.
Vanligtvis rullar jag runda kulor. I år hittade jag, på loppis, en IKEA-silikonform med hjärtan.
Sen kompletterade jag receptet med lite finrivet skal av apelsin. Supergott!

Gör så här:
Ljumma 1 1/2 dl vispgrädde. Ta från värmen och rör ner
200 gram finhackad mörk blockchoklad

Rör till en jämn smet
Blanda ev i rivet apelsinskal.
Forma eller häll i silikonform som smorts med lite matolja.
Kyl.
Om det är låg kakaohalt i chokladen kan man sikta i ett par matskedar kakao i smeten.
Lycka till!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se