klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Stopp - stanna - skruva ner

Publicerad 2013-05-09 11:52:00 i Helg,

   Röd dag i almanackan mitt i veckan. Rött signalerar: stopp, stanna.
   Det ger möjlighet att skruva ner tempot.
   Välbehövligt.
   Kristi himmelsfärds dag står det i kalendern. Spännande! Det är en bekännelse att det finns en himmel.
   Läge att ta reda på mer.
   I världens mest spridda bok finns han som gett namn åt dagen i dag. Han som gjorde de största anspråk någon människa någonsin gjort - att han var Gud. Han nöjde sig inte med att säga det med ord, för det finns det fler som gjort genom historien. Nej han verifierade det genom extraordinära handlingar som att med ord göra blinda seende, döva hörande och några döda levande igen. Och många sa wow, en sån Jesus är bra att ha. Andra gick, typ i bibelskola hos honom i några år. Deras liv blev aldrig mer desamma. De lämnade allt för att vara med honom.
 
  Eliten blev som förryckta av avundsjuka. De lyckades ta död på honom och trodde gissningsvis att nu hade de fixat problemet med galningen som "hela världen springer efter".
  Men oj, det blev visst inte så.
  De plikttrogna och pålitliga soldaterna som stod vakt vid hans grav, kom rusande tillbaka in i stan tidigt på den tredje dagens morgon, förstörda av skräck. Jordbävning och bländande ljus var ingredienser i deras vittnesmål. Och en sten som utan hjälp av människohänder flyttade på sig, trots det obrytbara sigillet.
  Makteliten har i alla tider vetat pengars makt. De försökte köpa sig lojalitet och tystnad.
 Det var till synes lugnt i en och en halv månad. Så var i alla fall motståndarnas perspektiv. Vännerna däremot fick påhälsningar titt som tätt. Oförutsedda och ljuvliga.
 
  Sen kom den dag vi påminns om i våra almanackor i dag. Han samlade sina vänner på ett berg, gav dem ett uppdrag och lyftes sen upp inför deras ögon. Inte ut i rymden, för det hade inte gjort någon skillnad, som förre biskopen Jonas Jonsson påpekar. Det är ju inom kosmos. Himlen är en annan dimension.
 
  Och sen då? Trist för vännerna, eller? Var det slut nu, och återgång till vanlig vardaglig tristess?
 
  Överraskningschock skulle det nog stått på kvällspressens löpsedlar i dag.
 
  Det är nu det ska börja. Det osannolika projektet att sprida de glada nyheterna om honom över hela klotet.   
  Hans sista ord var: Jag är med er alla dagar.
  Först tio dagars osäker väntan.
  Där fortsätter det.
 
Bild från dreamsofclematis.blogspot.com
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se