klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Maktmänniskor mäktiga mobbare

Publicerad 2013-05-09 21:59:00 i Arbetsliv,

  Mobbning i skolans värld har förekommit i generationer. Vem har inte med skräckblandad nyfikenhet lyssnat på sina gamla föräldrar när de berättat minnen från sin skoltid. Som väl är finns numera lagstiftning som kräver att skolan arbetar mot alla former av mobbning.
 
 När det gäller mobbning på arbetsplatsen halkar dessvärre lagstiftningen efter. Den lag som nu reglerar mobbning är arbetsmiljölagen, som är en förvaltningsrättslig lag, vilket gör kränkningen svårare att komma åt.
 Dessutom finns det en mängd faktorer som komplicerar möjligheten att komma ur en utsatt situation i arbetslivet. Rädslan att förlora jobbet, att bli stämplad som en tjallare och därigenom obekväm även för framtida anställningar är endast något av det svåra.
 Dessa faktorer utnyttjas av maktmänniskor. Sådana finns det lite varstans. Gemensamt för denna grupp är att de oftast är socialt mycket kompetenta och har en förmåga att knyta månniskor till sig på ett sätt som förblindar omdömet. De får alltför ofta hålla hov alldeles för länge, med förödande konsekvenser för den utsatte.
 
 Dagsaktuellt är upplösningen av ärendet med den felaktiga uppsägningen av Gnosjöprästen Mattias Fjellander.
 Här syns det ganska tydligt hur det kan gå till när maktmänniskor får härja fritt:
 Gnosjö församling har sedan november 2010 köpt ut två anställda från ett arbetslag som innan dess bestod av nio personer, tio om man räknar med en säsongsanställd på kyrkogården. Mattias Fjellander blev nummer tre att ge sig på. Alltså en tredjedel av arbetsstyrkan!
  Någonting måste vara fel.
  Kanske blir det nu uppenbart för de flesta.
  Fjellander fick rätt i Arbetsdomstolen, vilket innebär både upprättelse och ekonomisk ersättning. Glädjande nog har han redan tillträtt tjänst i annan församling. Den nya tjänsten minskar vådan av att ha känt sig icke-önskvärd under mer än ett och ett halvt års tid. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se