klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Beräknande begravningsbyrå berövar beställare bestämmanderätt

Publicerad 2013-05-21 14:37:54 i Livet och döden,

 
  En vän miste hastigt sin bror i förra veckan. Grannar fann honom död på morgonen. Han hade inte ens uppnått pensionsåldern.
 
 Min vän och hennes syster är närmaste släktingar. Allt är hemskt och chockartat. Praktiska saker ska ordnas mitt i allt detta.
 
  Vi har pratat om vilka möjligheter som finns och hon har ytterligare några att prata med som har erfarenhet av vad man behöver och vad som underlättar sorgearbetet.
  En präst som hon lärt känna var villig att ha begravningsgudstjänsten. Eftersom brodern inte var medlem i Svenska kyrkan skulle gudstjänsten hållas i ett kapell i närmaste stad.
 
  Jag trodde inte mina öron när hon i går berättade att allt redan var ordnat.
  "Vad då redan ordnat" undrade jag.
  "Jo, begravningsentreprenören hade allt klart. Han håller andakten och har en vän som spelar och så sjunger han själv två sånger. Så vi behöver inte tänka mer på det", berättade hon.
 
  Får det verkligen gå till så här? I ett fritt och demokratiskt land?
  Handlar det bara om att tjäna pengar för en del inom begravningsbranschen?
 
  I ett utsatt läge har vi alla en tendens att lämna ifrån oss rätten att själva tänka efter och formulera hur vi egentligen vill ha det.
 Dessvärre finns det alltför många som är snabba att utnyttja det, ta över kommandot, se till att det går snabbt och smidigt. Genom att visa på färdiga "mallar" för hur det kan gå till, lurar de osäkra och omedvetna människor att tro att det måste vara på ett visst sätt.
 Risken är stor att de anhöriga efteråt känner sig lurade. Erfarenheten visar att det är en hjälp i sorgearbetet att få lov att fundera och planera, att få ändra sig och tänka om tills man är helt nöjd med ceremonin vid avskedet.
 
 Låt inte någon få ta ifrån dig den möjligheten.
 Bestäm dig redan i förväg för att behålla beslutanderätten då du kommer i den situationen att du ska planera för en anhörigs begravning.
 Det har du rätt till och det blir troligtvis bättre än att stressas till att rakt av gå in i det som någon annan helt och hållet bestämt.
 
Foto från Lissabon

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se