klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Nationaldag - ny nyans

Publicerad 2013-06-07 23:15:00 i

 Skåne visade sig verkligen från sin allra bästa sida i går på Sveriges Nationaldag:
Underbar försommarvärme, sol och klarblå himmel. Fortfarande skiftningar i trädens grönska och massor av nya blomster varje dag.
 Skön musik från musikskolans blåsensemble väckte glädje och feststämning.
 
 För mig förgylldes dagen av besök av en vän från ett stängt land. Och gav min nationaldagsglädje en ny och djupare nyans.
 
 Hans land är ungt. Det är endast något tiotal år sen landet officiellt erkändes som självständig nation. Dessförinnan årtionden av nästan oavbrutet krig.
 Tre av hans bröder kämpade i kriget, berättade han. Två av dem i en gruppering och den tredje i en annan. De kom att strida mot varann. En av dem överlevde inte kriget.
 
 Landet lider fortfarande av sviterna efter krigets skövlingar. Uteblivet regn har decimerat skördarna med matbrist som följd. Obligatorisk militärtjänsgöring utan tidsbegränsning leder till en mycket stor utvandring av unga människor vilket åderlåter landet på en alltför stor andel av dem som skulle bygga upp land och ekonomi.
 
Hans land är ett stängt land. Kontrollen är effektiv. Inga val hålls, trots att lagen föreskriver sådana. En enväldig ledare har efterhand tillskansat sig det mesta av makten - kanske all.
 Kyrkor stängs och möjligheten att utöva sin tro begränsas för många.
 Svenska Kyrkan som har stora resurser villkorar sina insatser och sin hjälp. För att få hjälp och ekonomiskt bistånd kräver Svenska kyrkans ledning att kyrkan i min väns land ska förändra sin lära tvärs emot vad Bibeln säger. 
 Ledare från kyrkan i hans land är inbjudna att träffa företrädare för Svenska kyrkan. De vet vad det handlar om. Kyrkan kan få en miljon kronor per år om de viker sig för påtryckningarna. Pengarna skulle bl a kunna ge lön till präster och evangelister. Det skulle positivt förändra tillvaron för dem och deras familjer.
 Alla i kyrkans ledning har diskuterat saken.
 Svaret från de kristna där borta är samfällt att man måste lyda Gud mer än människor.
 De låter sig inte köpas.
 De värderar ett rent samvete högre än mat och andra förnödenheter. Allt det kan vi vara utan, säger de.
 
 Med detta som klangbotten växer min tacksamhet och förundran över mitt hemland Sverige.
 
 
  
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se