klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Tyranniets tvingande tystnad

Publicerad 2013-07-03 10:27:00 i Livet och samhället,

  Det saknas inte namn att välja bland för den som vill lista världens värsta tyranner:
  Herodes den store, Caligula, Djingis Khan, Maximilien de Robespierre, Adolf Hitler, Josef Stalin, Mao Zedong, Idi Amin, Augusto Pinochet, Pol Pot, Saddam Hussein, Kim Jong Il . . .
 (Uppräkningen är kronologisk efter när maktutövningen inleddes, inte graderande).
 
 
 Sanningen är inte bara krigets första offer, utan också tyranners och diktatorers första offer.
 
 Jag tror jag vågar säga att kvinnor är det andra offret.
 Denna min tes bestyrks av alldeles, alldeles för många exempel inte bara genom historien utan dagligen och stundligen över hela vår värld.
 Visst utsätts även män för övergrepp, och det är precis lika förfärligt, men antalet kvinnor som utsätts i krig och i diktaturer av den manliga makteliten är oöverskådligt och fasansfullt stort.
 
 För oss som har sluppit uppleva någotdera av detta går det inte att helt sätta sig in i.
 Det närmaste jag själv har kommit spåren av tyranniet, är genom ett par åldriga vänner som levt större delen av sina vuxna liv under diktatorn Ceausescu. Efter att ha bott flera år i Sverige fanns reflexen fortfarande kvar hos dem, att med jämna mellanrum vända sig om och se efter om de var förföljda eller iakttagna.
 
 Zainab Salbi skildrar personligt och omskakande vad ett skräckvälde gör med enskilda människor.
 I boken I skuggan av Saddam ger hon en inblick i hur ett påtvingat mönster av tigande, bortträngande och undertryckande av känslor bryter sönder och förstör familjer, relationer och människors goda personliga egenskaper.
 
 
 Zainab Salbi är tillsammans med maken Amjad Atallah grundare av organisationen Women for Women International, en ideell organisation som hjälper kvinnliga överlevare i krig.
 
se:  www.zainabsalbi.com
 
 Boken rekommenderas till läsning, både för att öka förståelsen för dem ibland oss om upplevt krig och förföljelse, våld och övergrepp
och också för att göra oss vakna över de första tecknen på sanningens tystande i vårt eget samhälle
 
 Tendenserna och tecknen finns ganska tydligt.
 Leta efter vilka ämnen och ståndpunkter i det offentliga rummet som tystas ned och tigs ihjäl.
 Var yrkesförbuden och karriärhindren finns.
 
 Allt är inte lika bra som det ser ut att vara i vårt svenska samhälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se