klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Julgodis

Publicerad 2013-12-21 23:30:00 i Ätbart,

  I år har det blivit ovanligt många sorters julgodis. Förutom de vanliga: knäck, cornflakeskakor och "Dagnys julgodis" så har jag uppfunnit ett par stycken själv. Eller rättare sagt en själv och en efter idé från dottern.
 
På oval glasassiett: snickers, på vitt fat: Dagnys julgodis, längst bort i glasburk med vitt band och röd etikett: min egen variant på Dagnys julgodis utan nötter, i burk med änglabild: knaprigt godis med jordnötssmör -  uppfinning tillsammans med dottern,  i skål på fot: cornflakeskakor och så knäck längst till höger.
 
Dagnys julgodis har fått namn efter den goa kyrktanten Dagny, i de sydhalländska skogarna, som lärde mig göra det. Det består av lika delar ljus och mörk blockchoklad, hackade nötter, russin och lite cornflakes. Vill du ha exakta proportioner så säg det i en kommentar.
Utifrån detta uppfann jag en variant utan nötter för nötallergiker.
Recept: smält 125 g ljus blockchoklad och 125 g mörk blockchoklad, blanda i ca 1 dl små knäckebrödsbitar, drygt 1 1/2 dl cornflakes, drygt 1 dl russin och knappt 1 dl kokosflingor. Blanda väl och klicka ut på bakplåtspapper.
Lycka till!
 
Knaprigt godis med jordnötssmör:
Bred tjockt med jordnötssmör på en skiva knäckebröd typ Wasa husman, skär i små rutor och vänd runt i smält mörk blockchoklad. Sätt gärna bitarna i frysen en stund innan de läggs i den smälta chokladen, så är risken mindre att jordnötssmöret smälter.
Busenkelt och väldigt gott! Lycka till!
Klart för mysstund i soffan med kaffe

Kommentarer

Postat av: benedicte

Publicerad 2013-12-22 00:31:32

Åh, ser lovande ut för julhelgen :)
Vill minnas att det där med jordnötssmöret på knäckebröden i chokladen var lite min idé också ;)

Svar: Ja, visst ja! Så var det ju. Har nu fått med det :-)
Lena A Artman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se