klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Fina Fruktkakan

Publicerad 2013-12-08 17:05:00 i Ätbart,

 Lenas goda fruktkaka, kallar jag den här matiga delikatessen, eftersom jag förändrat och bytt ut i ett recept. 
Jag brukar alltid baka den i adventstid, och se till att jag har den över julens alla kaffestunder och bjudningar och till långt in i januari. Den blir lika uppskattad av mina syrianska och egyptiska vänner som av mina svenska. Kort sagt så går den hem i flera olika kulturer.
 
 
Recept:
250 gram smör röres mjukt och pösigt med
2,25 dl socker, tillsätt sen ett i taget 
4 ägg.   Mät upp i en annan skål
3,5 dl vetemjöll. Klipp ner i mjölet i strimlor
15 fikon och
10 katrinplommon.  Tillsätt sen
2 dl russin
2 dl hela nötkärnor
1-1,5 dl kokos
1,5 tsk bakpulver och 
0,5 tsk salt och blanda runt ordentligt så att inte frukterna klibbar ihop. Blanda sen ihop alltsammans och häll  smeten i en smord och bröad form som rymmer nästan 2 liter. 
Grädda i 175 grader ca 1 timme. Det varierar väldigt från gång till gång - ibland är den klar på en timme men ibland tar det  ytterligare 15-20 minuter.
Kakan är godast när den fått mogna ett par dagar i kylskåp. Den håller sig i flera veckor i kylen och går även utmärkt att frysa in. Kakan är mycket mäktig, varför det är en god idé att skära tunna skivor.
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se