klenalena.blogg.se

Jag är en kvinna som helt klart levt mer än halva mitt liv - statistiskt sett. Det är så det ser ut våren 2013 när jag startar denna blogg. Spännande nog har jag kvar en underbart lång och osannolik framtid som jag förväntansfullt ser fram emot. Exakt hälften av min stund på jorden har jag haft förmånen att vara gift med samme man, och vi är flerbarnsföräldrar. Barnen är en oförtjänt gåva som fyller oss med tacksamhet och förundran. Här vill jag dela med mig av erfarenheter, tankar och tips som jag önskar ska berika och locka fram glädje och eftertanke hos dig som läser.

Begränsad Briljans

Publicerad 2013-12-15 20:03:00 i Helg,

 Det är underbart med briljans inom olika områden, vare sig det gäller praktisk skicklighet, social begåvning eller intellektuell utrustning.
 Vilken sort det än handlar om blir värdet bestående först när den används för andra. 
 
 Förre ärkebiskopen K G Hammar verkar använda sin intellektuella briljans till att smula sönder och bryta ner. 
 Kristna trossanningar, ja Gud själv teoretiseras, avskalas gudomlighet och reduceras till mänskliga tankekonstruktioner. 
 
 Om inte Gud hade varit just Gud, utan enbart en människa, så hade mänsklig intellektuell genialitet kunnat förstå och utforska och tvärsäkert uttala sig. Då hade vi kunnat analysera och värdera och komma till inomvärldsliga slutsatser. Det hade räckt med förnuft och logik.
 Men nu är han Gud, och en människas hjärna, räcker inte för att greppa, hur excellent den än är. Även den briljantaste briljans är begränsad och når här vägs ände.
 
 Utifrån har Gud gripit in i vår bristfulla och trasiga mänskliga tillvaro - och blivit människa.
 Oförnuftigt, ologiska och omöjligt att greppa.
 Och just därför - för att han är både Gud och människa - kan han erbjuda den som vill, en möjlighet utöver vad mänsklighet och jordisk tillvaro kan: En återupprättad relation med Gud.
 
 Julens ursprung är Jesus födelse - det viktigste och största i värlsdshistorien. Lättare att höra i det engelska Christmas, Xmas = Kristusmässa
 
 
 
Tänk att få fira hans födelsedag, liksom miljoner människor över hela världen. Fattig som rik kan få del av den julfrid som är oberoende av yttre faktorer.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

hittarecept.se